Beeld

Proces

Na een voorselectie zijn drie kunstenaars uitgenodigd een schetsontwerp te presenteren. Op grond daarvan werd één van hen uitgenodigd om een definitief ontwerp te maken. Dat is Elisabet Stienstra geworden, een kunstenaar met een grote ervaring met vrouwenbeelden. Voor haar ontwerp schreef Elisabet een motivatie, die hier is te lezen. 

In de pers werd alvast een tipje van de sluier opgelicht. Lees hier het artikel in de Alkmaarsche Courant van 9 januari 2025. 

Om een idee van de vorm en grootte van het beeld te krijgen laten we hier de contouren zien. 

Het persbericht, dat hier bij hoort, staat hier.   

De selectiecommissie bestond uit de leden van de Stichting, geadviseerd door de Werkgroep Beeldende Kunst in de Openbare Ruimte en medewerkers van de gemeente Alkmaar. De keuze van de kunstenaar met diens ontwerp werd als voorstel voorgelegd aan het College van Burgemeester en Wethouders. De gemeente Alkmaar is opdrachtgever.

In een later stadium zullen er op deze plaats afbeeldingen volgen van het maakproces van beeld.

(afb. Eric Coolen)

Locatie

De gemeente geeft de voorkeur aan het plantsoen in de bocht van de Wageweg, tussen het IJkgebouw en de veerpont. Dit gebied wordt heringericht tot verblijfsplek, met een torenelement als verwijzing naar de historische Rode Toren. Het beeld en de toren hebben een inhoudelijke relatie. Het beeld en de toren bepalen de identiteit van het plantsoen, met een hoofdrol voor het beeld.  Het beeld van Trijn gaat identiteit geven aan deze plek.

De herinrichting is een goede kans om een mooie entree te maken naar het naastgelegen Victoriepark. Daar moet het beeld van Trijn aan bijdragen. Het kan op die manier een relatie aangaan met het beeld van Victorientje. De plek vraagt om een beeld van volume. Op basis van een globale verhoudingsstudie is dat een hoogte van 3 meter in totaal. (Onderstaande foto’s zijn gemaakt met Google Earth.)